Quinty-to-the-USA.reismee.nl

I'm so sorry!

Het is een tijdje geleden dat ik voor het laats iets gepost heb (5 maanden), maar hier ben ik weer om jullie bij te praten over alles wat is gebeurd.


Ik zit nu dus al 7 maanden in the USA en ik kan het eigenlijk nog steeds niet echt geloven, en ik ga al bijna naar huis! In de afgelopen 5 maanden is er veel gebeurd, er was Thanksgiving, Sinterklaas, Christmas, mijn verjaardag, heel veel snowdays, Musical in Appleton, Senior Play, Detroit en Florida. Ik ga proberen om met zo veel mogelijk detail te vertellen over alles dat is gebeurd, maar ik kan niets beloven.


November

In deze maand is er niet veel gebeurd alleen het bekende Thanksgiving.

Thanksgiving heet ook wel “de dag van de kalkoen”, omdat je kalkoen eet en je viert het samen met je familie en vrienden. Dat was dus ook bij ons het geval, mijn host moms zoon en dochter waren gekomen met hun familie en een vriendin van mijn host mom was ook gekomen. Eigenlijk ben je heel de dag bezig met eten, eerst met het maken en daarna met het opeten. Het eten wat bijna elke familie maakt is sowieso een kalkoen, aardappelpuree met jus, stuffing (dat gaat ook in de kalkoen), sperziebonen, cranberry sauce en als toetje een pumpkin pie.


December

De eerste dag van deze maand ging ik met mijn host mom en haar vriendin, die ook naar de Thanksgiving was gekomen, naar Chicago.

Mijn CR (Community Representatives, de persoon met wie ik praat als ik problemen met mijn host family heb) had dat geregeld. Alle exchange students waar zij de CR voor is waren gekomen. We wilden heel graag naar de Willis Tower omdat je dan een 360 graden view hebt van Chicago, maar het was heel de dag aan het regenen en het was mistig. Dus als we waren gegaan hadden we niks kunnen zien. Maar we hebben wel de “Cloud Gate” gezien, het wordt ook wel de “Bean” genoemd, het is een kunstwerk in de vorm van een boon. We waren ook naar een Duitse Kerstmarkt geweest, maar het bleef maar regenen dus toen gingen we maar ergens anders naar toe.


En toen was het alweer tijd voor Sinterklaas, we hebben het wel een paar dagen later gevierd Meer omdat dat makkelijker was met alle mensen die kwamen, maar dat maakte niet uit. Als avondeten hadden we een paar Nederlandse gerechtjes. Ik geloof dat we andijviestamppot hadden gemaakt, we hadden saucijzenbroodjes en ik had die dag daarvoor een Nederlandse appeltaart gemaakt. Mijn host mom had de saucijzenbroodjes gemaakt met haar moeders recept. Ze is zelf een kwart Nederlands geloof ik, haar opa was Nederlands. En na dat we alles hadden gegeten hadden we nog een paar cadeautjes voor elkaar, het was heel gezellig.


Christmas! Op kerstavond hebben we niet zo veel gedaan, wat raar is want vaak vier ik met 1 kant van de familie op die dag al Kerst. Maar we hadden gewoon normaal avondeten en daarna maakten we allemaal 1 cadeautje open van onder de kerstboom. Daarna was het al bijna tijd om te slapen, maar iets daarvoor had Gracie, mijn host zusje die nog gelooft in de Kerstman, een glas met melk en een bord met koekjes neergezet voor de Kerstman om op te eten.

De volgende ochtend was het Kerst ochtend en dat betekent dus in Amerika dat we alle cadeautje open gaan maken. Ik werd al om 8 uur ’s ochtends wakker gemaakt door Gracie omdat ze zo excited was om alle cadeautjes open te maken. Toen ik net mijn ogen had opengemaakt sleurde ze me gelijk mee om te zien wat Santa voor haar had gebracht. Eerst maakten we onze stockings open, dat zijn die soort van sokken die je aan de openhaard moet hangen, wij hebben niet echt een openhaard dus bij ons lag het allemaal op stoelen. In mijn stocking zat vooral veel chocola en ik had ook scrunchies als ik me het goed herinner. Daarna gingen we snel ontbijten want Gracie wilde zo snel mogelijk haar cadeaus openmaken. Zij had natuurlijk ook de meeste cadeautjes. Ik had hele leuke cadeautjes gekregen, van mijn host parents en van mijn eigen ouders die een maand daarvoor een doos met cadeautjes hadden gestuurd. In de avond hadden we het Kerstdiner. We hadden een green bean casserole en nog een paar andere dingen.


En toen was het alweer het einde van de maand/einde van het jaar/31 december en dat betekent mijn verjaardag! Mijn 17everjaardag. Ik werd wakker met heel veel berichtjes vanuit Nederland. Overdag was er niet veel gebeurd en in de avond kwamen al mijn vriendinnen langs en daarna zouden ze blijven slapen. We hadden allemaal kleine snacks en daarna hadden we als avondeten zelfgemaakte enchiladas en voor het toetje had ik een Nederlandse appeltaart gemaakt. Ik heb heel veel leuke cadeautjes van ze gekregen waar ik heel blij mee ben.

Een van de cadeaus was een Dr. Seuss boek, The Cat in the Hat, het is een 1 van de vele Dr. Seuss boeken die ze hier gebruiken om te leren lezen. Een ander cadeautje was een ketting met een hangertje van de UP, Upper Peninsula van Michigan, waar ik dus zit, ook had ik een trui gekregen van Manistique. We bleven allemaal natuurlijk op tot 12 uur ’s avonds, voor het nieuwe jaar. Hier kijken ze de “Ball drop” het is een live uitzending vanuit New York en om 12 uur zo je dan een bal zien die valt. Het vuurwerk in Nederland is veel indrukwekkender. En na de “Ball drop” gingen we allemaal slapen.

Januari

Dit was de maand waar we enorm veel snowdays hadden. Een snowday is een dag dat je niet naar school hoeft, omdat het te koud is of er is te veel sneeuw op de weg waardoor het te gevaarlijk is om naar school te komen. Best leuk dus als je er een paar hebt, ik denk dat we dit ook in Nederland zouden in moeten voeren.

Op een van de eerste sneeuwdagen ging ik met mijn host mom en Gracie down state naar Boyne Highlands om te snowboarden. Mijn host mom haar zus was daar met haar familie, dus ik kon met hun mee snowboarden, voor 1 dag.

Voor een paar andere snowdays was ik naar een vriendin gegaan om als een klein kind in de sneeuw te spelen. We hadden een sneeuwpop gemaakt, een snow angel, we hebben zelfs geprobeerd om een sneeuwiglo te maken, ook hebben we gesleed en we hebben hot cocoa gedronken, het was heel gezellig.

En voor alle andere snowdays heb ik vooral uitgeslapen en series op netflix gekeken, terwijl ik ook gewoon een blog voor jullie had kunnen schrijven.


Februari

Ergens aan het begin van deze maand hadden we weer een school dance, het heette Winterfest. Het was eigenlijk net zoals de Homecoming week, elke dag van de week zouden we een thema hebben om ons daarin te verkleden en in de avonden zouden we dan weer games spelen om extra punten voor je klas te winnen, aan het einde van de week zouden we dan de dance hebben. Maar dat ging helaas niet hellemaal zoals gepland, door alle snowdays. Uiteindelijk hebben we ons maar 1 dag kunnen verkleden en alle andere dagen van die week hadden we geen school. Aan het einde van de week hadden we wel de Winterfest dance. Al mijn vriendinnen en ik hadden weer afgesproken om ons bij een vriendin klaar te maken en daarna gingen we naar een restaurant om te eten. Na het eten gingen we naar de dance en het was heel gezellig.


Ook zijn we ergens deze maand nog naar Disney on Ice geweest in Green Bay, in Wisconsin. We gingen met Gracie’s girl scout groep. We moesten ongeveer 5 uur rijden en we gingen ook nog 1 uur terug in de tijd, door het tijdverschil. De show startte geloof ik rond half 12AM en het eindigde rond half 2PM. Het was heel leuk, je kon eigenlijk ook bijna iedereen wel horen mee zingen met al de Disney liedjes. Toen het afgelopen was, gingen we nog even snel naar een mall en toen gingen we alweer naar huis. Want we moesten weer 5 uur rijden en deze keer gingen we 1 uur naar de toekomst, door het tijdverschil.


Ondertussen heb ik elke zondag, sinds januari, van 3 tot 5PM Glee Club training gehad. We waren onszelf aan het klaar maken voor onze Glee Club Spring performance. Het is een gewoonte heb ik gehoord om elk jaar met je Glee Club naar een musical te gaan, en wij gingen dat dus ook doen. Wij gingen naar de musical “The Lion King”, de musical speelde in Appleton, dat is in Wisconsin, een andere staat naast Michigan. De musical was echt geweldig. Ik had nooit echt de interesse om de film te zien toen ik jonger was, want ik wilde altijd een prinsessen film kijken. Maar deze musical was echt heel goed. Het was vooral heel goed gemaakt door alle rekwisieten, er zat zo veel detail in. Zelfs als er een boom in voorkwam was het een persoon verkleed als een boom of als mensen gras moesten spelen dan zag het er echt uit als gras, zoals het beweegt in de natuur. Ik had zelfs een paar dagen voordat we naar de musical gingen, nog de film met een vriendin gekeken. Zodat ik in grootte lijnen wel wist waar het over ging, maar ik had nooit echt die film gezien, geloof ik.


Maart

Deze maand gaven we een toneel stuk met bijna alle seniors van de school. Het wordt ook we “Senior Play” genoemd, het is vooral heel grappig bedoeld. Hier heb ik ook aan mee gedaan. Ons senior play ging over allemaal korte dates in een restaurant waar telkens 1 van de 2 heel raar is of zich heel raar gedraagt. Ik speelde in twee skits (a short comedy sketch) en in de een was ik zeg maar normaal en in de andere was ik de rare. De skit waarin ik normaal was ging over een jongen die voor 4 jaar lang alleen maar uien at om af te vallen. In de andere skit waar ik raar was ging het erover dat ik geen Engels sprak, ik zei alleen maar ja of nee. Aan het einde vroeg de jongen of ik dan een andere taal sprak en of ik dan Nederlands sprak, ik zei natuurlijk ja en ik dacht dan dat hij ook Nederlands kon, dus aan het einde was ik degene die Nederlands sprak en hij was degene die ja of nee zei. Als ik het nu zo probeer uit te leggen maakt het helemaal geen sense, maar het was heel grappig als je erbij was.


Aan het eind van de maand hadden we onze springbreak, 1 week vakantie. Mijn host familie en ik gingen naar Florida. Maar een paar dagen voordat we naar Florida gingen, gingen ik en mijn host mom naar Detroit omdat ze daar een conferentie had voor haar werk. Ze vroeg of ik mee wilde en natuurlijk zei ik daar geen nee tegen.

Ik heb vooral in het hotel gezeten en huiswerk gemaakt terwijl ze weg was, maar daar was ik eigenlijk wel blij mee, zodat ik mijn huiswerk niet in Florida hoefde te doen. Wel zijn we nog naar het DIA gegaan, het Detroit Institute of Art. Daar waren echt heel veel schilderijen, niet zo veel als in het Louvre, maar wel heel veel. Wat ik vooral veel zag waren veel schilderijen van Nederlandse schilders van wie ik nog nooit had gehoord. Er was zelfs bijna een hele verdieping met alleen maar Nederlandse schilders uit de Gouden Eeuw. Ik heb wel een paar schilderijen gezien van Van Gogh en van Rembrandt die ik herkende. Ook toen we in Detroit waren hadden we een kans om voor een Prom dress te kijken en we zijn geslaagd ik heb er een gekocht, maar die zie je pas in mijn volgende blogpost.


We vlogen op een zaterdag avond naar Florida. Toen we daar aan kwamen trokken we bijna alles gelijk uit, omdat het zo warm was. Die ochtend liepen we nog met winterjassen in en was het rond de 0 graden en die avond was het ongeveer 26 graden. Toen we uit het vliegveld kwamen moesten we nog even onze huurauto ophalen en daarna was het nog ongeveer een uur rijden naar onze airbnb. De volgende dag gingen we ontbijten bij “Waffle house”, ik kan nog herinneren dat ik daar heb gegeten met mijn familie de laatste keer dat ik in Amerika was (in 2011).

Ik had natuurlijk voor een wafel gekozen en het was zo goed als ik herinner. Na het ontbijt gingen we naar de Brevard Zoo, het maar 10 minuten van ons vandaan. Daar hebben we hele leuke giraffes gevoed met slablaadjes. Ze waren zo dichtbij zodat je ze eigenlijk aan kon raken, maar dat mocht niet. Ook zijn we op een kleine safari geweest door de dierentuin.

Die maandag hebben we uitgeslapen en daarna gingen we even kort naar het strand. Gracie probeerde een zandkasteel te maken en ik hielp haar. We bleven niet te lang, omdat we allemaal bang waren om verbrand te worden dus we gingen maar ergens lunchen. Nadat we hadden gegeten gingen we naar de RON JON Surf Shop, dit is een hele grote winkel die allemaal verschillende spullen verkoopt. Ze hebben daar allemaal verschillende schoenen, hoeden, bikini’s, badpakken, zwembroeken, mokken, sleutelhangers en kleding voor mannen en vrouwen. Ze hebben daar niet alleen hun merk maar ook allemaal verschillende merken.

Dinsdag zijn we vroeg gaan opstaan, omdat we naar het Kennedy Space Centre gingen, hier lanceren ze raketten. Je kan het soort van wel vergelijken met een pretpark alleen zonder alle achtbanen. Er waren heel veel van dingen waar je heen kon waar je kamer naar kamer ging, het lijk een beetje op de Villa Volta van de Efteling. Je begint in een kamer daar vertellen ze een verhaal en dan ga je door naar de volgende kamer. Ook was er een tour met een bus waar je langs de belangrijke plekken reed, waar ze de raketten maken en waar ze gelanceerd worden en nog een paar dingen. Er waren ook oude gebruikte raketten die werden tentoongesteld. Het best wel cool om al die dingen te zien want in Nederland heb je zoiets niet, zover ik weet. Ik zag wel dat Nederland had mee gewerkt aan een paar van de raketten of aan het International Space Station. Ook hoorde ik mensen rondlopen vanuit allemaal verschillende landen. Ik hoorde Chinees, Japans, Duits en Spaans, ik heb zelfs nog even kort gepraat met een paar Duitsers.?De andere vier en laatste dagen zijn we naar Universal Studio’s geweest, beide parken. We gingen de eerste 2 dagen naar het Universal Studio’s park en de laatste 2 dagen gingen we naar het Island of Adventures park. In beide parken is er een gedeelte van het Wizarding world of Harry Potter, en daar ging het voor mij eigenlijk om. Een paar jaar geleden zat ik echt in mijn Harry Potter fase, ik wilde echt alles van Harry Potter hebben ik ben zelfs naar die exhibition geweest over Harry Potter in Utrecht. Ik zit nog steeds wel in de Harry Potter fase, nu weer wat meer door de Wizarding world of Harry Potter, maar het is minder dan het was. Maar terug naar het Florida verhaal, het was echt geweldig. Als ik een derde thuis kan kiezen is het die plek. Toen ik daar was heb ik ook mijn eigen wand (toverstokje) gekocht. Het is moeilijk uit te leggen, want hij is zeg maar van niemand bekend, niemand in heel de Harry Potter wereld heeft mijn wand, de naam van mijn wand is Vine. En ik had de interactive wand gekocht, dat betekend dat er over heel het gedeelte van door de Wizarding world of Harry Potter plekken zijn waar je spreuken kan uitvoeren en dan gebeurt er iets. Je hebt er niks aan als je weer thuis bent, maar het is wel enorm leuk om te doen. Toen we daar rondliepen hebben we ook natuurlijk Butterbeer gedronken.

Toen we weer terug in Michigan aan kwamen was het aan het sneeuwen, iets waar we dus echt totaal niet meer aan gewend waren na de hitte van florida. Maar we hebben het overleefd en hier in Manistique begint het ook weer warmer te worden gelukkig.


En nu wat de komende maanden nog gaat gebeuren is eerst Pasen, daarna komt mijn zus en haar vriendje hier naar Manistique, en de week daarop dan heb ik prom, en een paar weken daarna komen mijn ouders alweer voor graduation en de maand daarna ga ik al naar huis. Het klinkt lang nog 3 maanden, maar dat is het totaal niet. Deze 7 maanden dat ik hier al ben zijn zo voorbij gevlogen, het lijkt soms alsof ik hier gisteren pas ben aangekomen, maar soms voelt het ook alsof ik hier al jaren ben.

Het voelt ook gewoon al heel echt, het naar huis gaan, omdat ik weet wanneer ik terugvlieg, mijn ouders zijn al bezig om een “Welcome back” party te organiseren, vriendinnen willen alvast een datum prikken om weer met mij af te spreken, mijn werk heeft al gevraagd of ik weer kom werken bij ze als ik terugkom en de school waar ik naartoe ga na de vakantie, voor mijn vervolgopleiding, is ook al geregeld. Het is raar om te zien dat de tijd en je leven in Nederland gewoon door gaat ook al ben je er zelf niet bij. En het leven hier in Manistique gaat ook gewoon door als ik weg ga.


Ik moet nu dus echt beginnen met het meeste uit mijn tijd hier halen en er echt van gaan genieten en realiseren dat ik echt geen flauw idee heb wanneer ik deze plek weer ga zien met deze geweldige mensen.


Ik houd jullie op de hoogte over mijn exchange year!


Liefs,


Quinty

Reacties

Reacties

Petra

Heerlijk zo’n lap tekst. We zijn weer helemaal up to date.

Oma Vonk

Lieve Quinty. Wat een leuk verhaal. Je hebt ook geen tijd om een blog te schrijven.
Je komt tijd te kort door alles wat op je pad voorbij komt en waar je overal aan meedoet.
Wat een bofferd ben je dat je in zo’n super hartelijke hostfamily bent terecht gekomen.
Het lijkt mij een waanzinnige ervaring en volgens mij komt je droom helemaal uit?
Wat spannend te weten dat Robin & Simon al in de USA verblijven en je ze heel snel weer gaat zien ? Zóó leuk voor jullie ? De laatste periode staat ook weer bol van erg leuke dingen
en ook de komst van paps en mams zal een toppertje worden?
Geniet nog met volle teugen van de komende tijd want voor je het weet sta je weer ijsbolletjes te scheppen ?? Een dikke pakkerd van opa & oma Vonk ?

Sandra

Wat een heerlijk bericht heb je geschreven. Leuk om je belevenissen te lezen en zo een beetje meer inzicht te krijgen van the way of living overthere....
Nog een fijne tijd
Lg Sandra

Rebekka

Zo leuk om weer wat te lezen. Al hebben we natuurlijk via social media ook de nodige fotos en berichtjes langs zien komen. Zo in detail komt het toch iets dichterbij.
Dat wat je als laatste schreef, raakte mij eigenlijk het meest: dat je leven hier gewoon door gaat terwijl je je in een andere wereld waant doordat je zover weg bent. Het lijkt net of je nu in je droom beland bent en dan straks in juni wakker wordt en weer thuis bent en alles weer 'normaal' is...
Ben zo benieuwd hoe je terugkomt en wat voor Quinty dan zullen zien! Zoals Alex al zo mooi zei toen je weg liep bij Schiphol: deze Quinty komt niet meer terug. Je merkt het al aan je manier van vertellen, dat zei oma gisteren en dat kan ik alleen maar bevestigen. Je gooit er af en toe ene Angels/Amerikaans woord tussendoor en je vertelt erg leuk.

Geniet van het bezoek van je lieve zus en Simon en daarna van je ouders. Dat zal best emotioneel zijn om die weer te zien! Wij zien je graag eind juni terug! Enjoy en tot snel lieve Quinty!

Groetjes van de Vonkjes junior.

Alex

Superleuk om je belevenissen te lezen en ik vind het zo fijn dat je het zo naar je zin hebt en allemaal leuke activiteiten aan het doen bent. Geniet nog van je laatste 3 maandjes, groeten Alex

Oma en Opa Pieper

Hoi lieve Quinty ❤️
Wat een prachtigen blog heb je gemaakt en in die zeven maandag Wat je allemaal heb mee gemaakt en heel veel gezien daar mag je best trots op zijn ?En Wat zullen je vriendinnen blij zijn dat je weer terug kom je heb ze heel veel te vertelen ...maar eerst Komen je zus en Simon nog Dan je ouders wel Spannend he dat je ze weer ziet en Dan kunnen ze ook met je gastouders kennis maken wel een hele belevenis ☺️Maar je heb het zeker getroffen met je gastouders en family ze zijn zo lief voor je? Nog een fijne tijd en we kijken met spanning naar je uit wanneer je weer bij ons bent heel veel liefs en de Hartelijke groetjes aan je gastouders ???dikke knufffel van Opa Oma Patrick en Anna love you ????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active